Header Ads

Breaking News
recent

Ketika Bawa Anak Ke Taman, Mak Awasi 10 Langkah Keselamatan Ini, Risiko Cedera Boleh Dikurangkan!

Anak-anak paling seronok bila dapat bermain di taman permainan. Mereka bebas meneroka kawasan sekitar yang ada sambil bermain dengan alat-alat permainan yang berwarna-warni yang disediakan.

Tak dinafikan ia baik untuk tumbesaran mereka dan juga pergaulan bersama rakan-rakan yang lain. Ketahui perkara yang boleh anda ajarkan kepada si kecil setiap kali berada di taman permainan.

Agar Anak Bermain Dengan Selesa Dan Selamat:

  1. Ajarkan anak untuk menunggu giliran ketika hendak bermain di salah satu alat permainan yang ada.
  2. Tidak menghalang kanak-kanak lain untuk bermain. Contohnya tidak bermain buaian terlalu lama sehingga menyebabkan kanak-kanak lain terpaksa menunggu lama.
  3. Pastikan permainan yang dipilih anak anda sesuai dengan usianya.
  4. Berkelakuan baik ketika bermain, ajarkan anak anda untuk tidak menolak atau menarik kanak-kanak lain yang berada di sekitarnya.
  5. Jika menaiki tangga, jangan mendesak anak menaikinya dengan cepat bimbang si kecil akan terjatuh. Biar lambat asal Selamat!
  6. Gunakan peralatan permainan dengan aturan yang telah ditetapkan. Contohnya naik tangga untuk bermain gelongsor dan bukannya naik daripada papan gelungsur itu.
  7. Ajarkan anak supaya tidak makan sambil bermain supaya kawasan sekitar taman permainan terjaga bersih.
  8. Awasi anak dari kejauhan tapi jangan sampai terlepas pandang pula. Ia bertujuan mengajar si kecil teknik bersosial di samping memastikan keselamatan si kecil dan juga menghindari pergaduhan dengan anak-anak yang lain.
  9. Pastikan anak tidak duduk atau menghampiri buaian yang dipacu laju bimbang akan terjatuh ketika bermain atau berlari.
  10. Elakkan bermain permainan yang mempunyai sudut tajam supaya si kecil tidak luka terkena sudut tersebut dan dapat bermain dengan gembira.         

Baca di website

from info psikologi http://ift.tt/2o55Sfx via IFTTT

from Gedebak Viral http://ift.tt/2nhrAtb
via IFTTT

No comments:

Powered by Blogger.